Sådan får du en flad mave

Det er faktisk ikke så svært at få en flad og veltrænet mave. Selvfølgelig kræver det nogle faste rutiner og øvelser, men der går ikke lang tid før du vil kunne se resultaterne og dermed blive motiveret for at holde fast i de nye vaner. Følg nedenstående råd og se hvordan din mave begynder at se fladere og mere fast ud.

2 stk. om dagen 

Sundhedsstyrelsen anbefaler seks stykker frugt om dagen, men hvis målet er en flad mave, så bør du skære antallet ned til to. Frugten er fyldt med vitaminer og fibre, men de indeholder samtidig en del frugtsukker, som kan sætte sig som ekstra fedt på maven.

Sørg for at få rigeligt med søvn


Sørger du for at få sovet otte timer om dagen? Hvis du sover langt mindre, kan det sagtens være en af årsagerne til, at du ikke kan komme af med de ekstra kilo på maven. Som hovedregel er det bedst at sove kl. 22.30 de fleste dage, da kroppen restituerer mellem kl. 22 og o2. Det er derfor ikke specielt smart at dyrke hård træning og så vente med at gå i seng til kl. 01 – din krop vil ikke kunne restituere ordentligt og det påvirker opbyggelsen af muskler og celler, som er blevet nedbrudt efter en hård omgang træning. Mangel på søvn øger desuden appetitten og giver en dårlig fordøjelse.

Ja tak til mere fart og styrke


Det er vigtigt at have fokus på styrketræning, hvis du gerne vil have en flad mave. Du opnår det bedste resultat, når du træner med frivægte – her kan du nemlig ikke undgå at spænde op i mavemusklerne – og det gælder også for øvelser, der ikke direkte er relateret til maven. Vidste du, at squats er en fantastisk øvelse for maven?
Kombineret med styrketræningen bør du dyrke intervaltræning et par gange om ugen. Når du sætter farten op vil det nemlig have en særdeles god effekt på dit mavefedt.

Gå planken ud


Tro det eller ej, men planken er faktisk verdens bedste maveøvelse. Når du laver planken, spænder du nemlig op i hele maveregionen i modsætning til almindelige mavebøjninger, hvor du blot aktiverer en enkelt muskelgruppe af gangen.

Husk at holde pause og stresse af


En stresset krop vil med næb og klør holde fast på fedtet omkring maven. Det gør kroppen fordi den tror, at den skal flygte eller kæmpe. Sørg derfor for at få stresset af og find ind til årsagen – hvad gør dig stresset og hvad kan du gøre for at slippe den? Måske stresser du for meget med din træning og glemmer at holde pause? Pauser er meget vigtige for, at din krop kan restituere, så udskift endelig kredsløbtræningen med yoga, meditation eller styrketræning.

Udskift kaffen med te


Der er intet i vejen for at drikke en kop kaffe hver morgen – tværtimod. Men du skal blot huske på, at hvis du drikker caffelatté tre-fire gange om dagen, så svarer det faktisk til et helt måltid (kaloriemæssigt). Du indtager derfor en hel masse ekstra kalorier, som snildt kan sætte sig på maven og give det ekstra mavefedt, som du ellers så gerne vil af med. Du kan med fordel drikke en masse grøn te, som i kombination med motion skulle være et super middel mod ekstra fedt på maven.

Indtager du fedt nok?


Det lyder måske fjollet, men hvis du gerne vil have en flad mave, så er det faktisk super vigtigt at få fedt nok. Fedt er godt fordi det:
  • gør din fordøjelse bedre
  • gør din hud blødere og fastere
  • får dit blodsukker til at være mere stabilt
  • fremmer fedtforbrændingen
Hvor fedtet kommer fra er dog temmelig afgørende for om det hjælper dig til en fladere mave. Fedt fra nødder, avokado, fisk, æg, kokosolie og pesto er godt – men husk alt med måde. Og husk på at indtagelse af mere fedt ikke alene kan hjælpe dig til en fladere mave.

Spis dig til en flad mave


Du indtager jo sikkert en masse forskellige fødevarer i løbet af en dag, og hvilke der giver dig oppustet mave kan være svært at finde ud af. Men der er udvalgte madvarer, som har tendens til at gøre maven mere oppustet end andre:
  • Mælkeprodukter som fx yoghurt, ost på komælk, is eller fløde
  • Gluten som findes i pasta, byg, hvede, bulgur og spelt
  • Sødemidler som fx findes i light sodavand samt sukkerfri gajoler og tyggegummi.
  • Nogle typer af grøntsager i store mængder – fx kål, æbler og jordskokker.
Har du tendens til oppustet mave, så prøv at undgå ovenstående fødevarer i en længere periode og se om det har en positiv effekt.

Kommentarer

Populære indlæg fra denne blog

Kronisk tennisalbue

Sidestik

Fysioterapi