Stabilitetstræning

Stabilitetstræning – få en stærk krop og træn dig ud af skader og smerter

Stabilitetstræning bygger på Fysio-Pilates, som kombinerer Pilates og fysioterapi. Det handler om muskelkontrol, bevægelseskvalitet og stabilitet. Alle kan være med.

”Den fysisk overlegne vinder kampen”. Sådan siger Peter Schmeichel, der gennem mange år kastede sine 100 kg rundt på fodboldbanen og aldrig veg for en modstander. Det kostede ham en ryg, der stadig driller. Han beskytter den med Pilates, som bygger på princippet om core-træning.

I Stabilitetstræning træner vi de store og kraftige muskler i at slappe af når de ikke behøver at være aktive. I stedet styrkes kroppens små dybe muskler, som har en afgørende betydning for stabiliteten i kroppen. Hvis man ikke behersker den indre stabilitet, vil man, når man træner de ydre og større muskler, bygge på et ustabilt fundament og risikere at slide skævt og gøre muskel-ubalancen større.

Når den naturlige balance er genoprettet, kan man så, alt efter hvad man skal træne sig op til, tage fat på at træne de større muskler i samspil med de dybe.

Igennem Stabilitetstræning opnår du dermed:
  • Færre smerter og spændinger
  • Bedre kropsholdning og kropsbevidsthed
  • Øget stabilitet og bedre balance
  • Færre skader
  • Mindre fysisk og psykisk stress
  • Mere økonomisk energiforbrug
”Dengang troede man at vi blev bedre fodboldspillere, jo hårdere vi trænede, men det hele handler om kontrol over midten af kroppen. Det vil sige at holde lænden i ro”, siger han.

Kommentarer

Populære indlæg fra denne blog

Kronisk tennisalbue

Sidestik

Sådan får du en flad mave